DSG DIAGNOSE
​
Tijdens een DSG diagnose onderzoeken wij niet alleen de staat van uw gehele DSG versnellingsbak, maar beoordelen we ook de rest van de aandrijflijn. Denk hierbij onder andere aan de motor, haldex en ABS welke allen effect hebben op het functioneren van de DSG. Wij maken een uitgebreide proefrit waarin diverse testcycli doorlopen worden en met behulp van moderne diagnose apparatuur data verzameld wordt. Na het uitgebreid analyseren van deze data kan de algehele staat van uw DSG versnellingsbak beoordeeld worden en een passend advies gegeven worden.
​
Na het laten uitvoeren van een uitgebreide DSG diagnose weet u dus precies wat de oorzaak is van de klacht en/of het probleem dat u ondervindt en wat voor oplossing wij hiervoor bieden.
Op deze manier weet u altijd vooraf wat u te wachten staat en zijn er geen onaangename verassingen achteraf.
​
Vaak kan het probleem dezelfde dag al opgelost worden.
DSG koppeling vervangen
Het vervangen van een versleten DSG koppeling is een reguliere reparatie die uiteindelijk bij iedere DSG-uitgeruste auto uitgevoerd dient te worden. Voor het vervangen van een DSG koppeling is specifieke vakkennis, ervaring en speciaal gereedschap benodigd. Het is dan ook niet vreemd dat wij deze reparatie niet alleen uitvoeren voor particulieren.
Rvl Engineering adviseert om de DSG koppeling iedere 100.000 km te laten controleren middels een DSG diagnose of wanneer één of meerdere van de volgende problemen of ergernissen u bekend voorkomen:
-
De DSG koppeling lijkt te slippen.
-
Bijgeluiden afkomstig uit de DSG versnellingsbak.
-
Trillingen tijdens wegrijden, accelereren of opschakelen.
-
Toerenteller schiet abrupt omhoog tijdens of direct na het opschakelen.
-
Storingslampje waarneembaar op dashboard (melding in MFA)
-
Diverse foutcodes zoals P177B, P177C, P189A en P189B
​
​
​

Hoe gaan we te werk?
​
1. Voordat wij overgaan tot reparatie voeren wij eerst een uitgebreide diagnose uit. Op deze manier worden alle problemen in kaart gebracht. Vervolgens wordt er een overzicht gemaakt van de problemen en kan de reparatie worden uitgevoerd. Voor het vervangen van de DSG koppeling moet de gehele DSG versnellingsbak gedemonteerd worden.
​
2.Tijdens de reparatie wordt visueel de staat van het vliegwiel gecontroleerd. Wanneer deze versleten is of te veel speling vertoont zal deze ook vervangen moeten worden. Wanneer deze vervangen dient te worden nadat de koppeling vervangen is zullen de kosten hiervan vele malen hoger uitvallen. Een goede diagnose kan u dus wel degelijk geld besparen op lange termijn.
​
3 – Wanneer de DSG koppeling geplaatst en afgesteld is wordt de versnellingsbak teruggeplaatst. Na het uitvoeren van de reparatie wordt er een adaptierit uitgevoerd. Hierbij worden alle leerwaardes ingeleerd en wordt gecontroleerd of alle klachten verholpen zijn.
​
​
Naast het programmeren van de standaard software kunt u bij ons ook terecht voor een DSG tuning. Hierbij voorzien wij uw mechatronic van onze eigen software waardoor uw auto veel fijner zal gaan rijden.